FIG.1<br>Landschap nabij Saint-Loup-de-Varennes, J.N. Niépce<br>Frankrijk, 1827FIG.2<br>Henri Cartier-Bresson en zijn ouders, Magnum Photos<br>Chanteloup, Frankrijk, 1909FIG.3<br>Henri Cartier-Bresson met zijn fototoestel, Magnum Photos<br>Chanteloup, Frankrijk, ca. 1920FIG.4<br>Atelier van André Lhote, H. Cartier-Bresson<br>Frankrijk, 1927FIG.5<br>Drie jongens bij het Tanganyikameer, M. Munkácsi<br>Congo, 1930FIG.6<br>Rondzwervende vioolspeler, A. Kertész<br>Abony, Hongarije, 1921FIG.7<br>Getto, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Warschau, Polen, 1931FIG.8<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Valencia, Spanje, 1933FIG.9<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Brussel, België, 1932FIG.10<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Asilah, Marokko, 1933FIG.11<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Santa Clara, Mexico, 1934FIG.12<br>La partie de campagne, E. Lotar/Magnum Photos<br>Frankrijk, 1936FIG.13<br>Kroning van George VI, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Londen, Verenigd Koninkrijk, 1937FIG.14<br>Begrafenis van Gandhi, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Delhi, India, 1948FIG.15<br>File op het Suzhoukanaal, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Shanghai, China, 1948FIG.16<br>Ile de la Cité, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1951FIG.17<br>Rue Mouffetard, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1952FIG.18<br>Achter het station Saint-Lazare, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1932FIG.19<br>Tijdens de bevrijding van het transitkamp, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Dessau, Duitsland, 1945FIG.20<br>Verdrukte Chinezen bij de verdeling van goud, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Shanghai, China, 1949FIG.21<br>Robert Flaherty, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Louisiana, Verenigde Staten, 1947FIG.22<br>François Mauriac, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1952FIG.23<br>Zelfportret, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Italië, 1933FIG.24<br>Lenin op het Winterpaleis, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Leningrad, Sovjet-Unie, 1973FIG.25<br>Modelgevangenis van Leesburg, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>New Jersey, Verenigde Staten, 1975FIG.26<br>Zelfportret, H. Cartier-Bresson<br>1987FIG.27<br>Henri Cartier-Bresson, M. Franck/Magnum Photos<br>Provence, Frankrijk, 1979FIG.28<br>Henri Cartier-Bresson tekent zijn zelfportret, M. Franck/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1992FIG.29<br>Salvador Dali, D. Bailey<br>Parijs, Frankrijk, 1972FIG.30<br>H. Levitt<br>New York, Verenigde Staten, 1940FIG.31<br>W. Eggleston<br>Verenigde Staten, ca. 1980

Henri Cartier-Bresson

(1908 – 2004)

Terugblik op een leven

Zoals vele fotografen van zijn tijd, is Henri Cartier-Bresson erg oud geworden. Hij heeft veel gezien en beleefd, en de hoeveelheid historische momenten uit de XXe eeuw die hij wist vast te leggen, is dan ook verbluffend. Van de Spaanse burgeroorlog, over de bevrijding van Parijs en de dood van Ghandi, tot de betogingen van mei '68: telkens was hij erbij.

Het is echter niet uitsluitend omwille van de impact die deze gebeurtenissen hadden op de wereldgeschiedenis dat Cartier-Bresson zo bekend werd. Ook zijn aandeel in het transformeren van fotografie in een erkende kunstvorm, maakt van hem één van de grootste fotografen uit de XXe eeuw. Zijn platen staan gegrift in ons collectief geheugen. Het is nu aan de toekomst om uit te wijzen of zijn foto's tijdloos blijven en zijn naam niet vergeten wordt.


FIG.32<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Georgië, Sovjet-Unie, 1972

FIG.32
H. Cartier-Bresson/Magnum Photos
Georgië, Sovjet-Unie, 1972

Door de jaren heen werd zijn personaliteit, zoals bij alle kunstenaars wellicht het geval is, rijker aan inhoud en werden zijn motivaties moeilijker te doorgronden. Toch bleef hij steeds trouw aan zijn opvattingen en consistent in zijn artistieke en politieke keuzes.

Aanvankelijk leek het een helse opdracht om een volledige website toe te wijden aan een man als Henri Cartier-Bresson, zonder daarbij te vervallen in oeverloos getater. Het feit dat het schrijven en samenstellen van deze pagina's echter amper ging vervelen, is wellicht beste bewijs dat zijn expressievorm, de fotografie, minstens evenveel diepgang heeft als zijn collega-kunstenaars van de beeldende kunsten, waarvoor hij zoveel bewondering koesterde.


“Photography is nothing. It's life that interests me.”


Henri Cartier-Bresson

Tot besluit willen we graag eindigen met de slotgedachte zoals Johan de Vos die formuleerde in De Standaard. "Henri Cartier-Bresson zullen we gedenken als een vriendelijke meneer. Hij gaf de reportagefotografie een eleganter aanschijn. Hij maakte de wereld iets minder zwaar."



{ Printvriendelijke versie }
Le Couperet HCB © Frederik Neirynck 2004 – 2020