FIG.1<br>Landschap nabij Saint-Loup-de-Varennes, J.N. Niépce<br>Frankrijk, 1827FIG.2<br>Henri Cartier-Bresson en zijn ouders, Magnum Photos<br>Chanteloup, Frankrijk, 1909FIG.3<br>Henri Cartier-Bresson met zijn fototoestel, Magnum Photos<br>Chanteloup, Frankrijk, ca. 1920FIG.4<br>Atelier van André Lhote, H. Cartier-Bresson<br>Frankrijk, 1927FIG.5<br>Drie jongens bij het Tanganyikameer, M. Munkácsi<br>Congo, 1930FIG.6<br>Rondzwervende vioolspeler, A. Kertész<br>Abony, Hongarije, 1921FIG.7<br>Getto, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Warschau, Polen, 1931FIG.8<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Valencia, Spanje, 1933FIG.9<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Brussel, België, 1932FIG.10<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Asilah, Marokko, 1933FIG.11<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Santa Clara, Mexico, 1934FIG.12<br>La partie de campagne, E. Lotar/Magnum Photos<br>Frankrijk, 1936FIG.13<br>Kroning van George VI, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Londen, Verenigd Koninkrijk, 1937FIG.14<br>Begrafenis van Gandhi, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Delhi, India, 1948FIG.15<br>File op het Suzhoukanaal, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Shanghai, China, 1948FIG.16<br>Ile de la Cité, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1951FIG.17<br>Rue Mouffetard, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1952FIG.18<br>Achter het station Saint-Lazare, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1932FIG.19<br>Tijdens de bevrijding van het transitkamp, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Dessau, Duitsland, 1945FIG.20<br>Verdrukte Chinezen bij de verdeling van goud, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Shanghai, China, 1949FIG.21<br>Robert Flaherty, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Louisiana, Verenigde Staten, 1947FIG.22<br>François Mauriac, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1952FIG.23<br>Zelfportret, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Italië, 1933FIG.24<br>Lenin op het Winterpaleis, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Leningrad, Sovjet-Unie, 1973FIG.25<br>Modelgevangenis van Leesburg, H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>New Jersey, Verenigde Staten, 1975

VII. Terug Naar De Eerste Liefde

(1974 – 2004)

Le dessin: une méditation

Tijdens een interview in 1974 verklaart Henri Cartier-Bresson dat fotografie hem niet langer interesseert. Na meer dan veertig jaar de wereld doorkruist te hebben, op zoek naar betekenisvolle en unieke beelden, besluit hij zich terug toe te leggen op zijn eerste passie: het tekenen. Gedurende de laatste dertig jaar van zijn leven, spendeert hij zo zijn tijd aan tekenen in zijn huis in Parijs of in zijn buitenverblijf in Zuid-Frankrijk. Zijn camera blijft echter steeds binnen handbereik en heel sporadisch maakt Cartier-Bresson nog enkele foto's, voornamelijk van landschappen met indrukwekkende schaduwpartijen.

 
FIG.26<br>Zelfportret, H. Cartier-Bresson<br>1987

FIG.26
Zelfportret, H. Cartier-Bresson
1987

Wat erg opvalt, is het feit dat de twijfelende, ja soms zelfs besluiteloze, hand van zijn tekeningen in schril contrast staat met de duidelijke lijnen in de meerderheid van zijn foto's (FIG.26).

 
FIG.27<br>Henri Cartier-Bresson, M. Franck/Magnum Photos<br>Provence, Frankrijk, 1979

FIG.27
Henri Cartier-Bresson, M. Franck/Magnum Photos
Provence, Frankrijk, 1979

Aansluitend bij zijn interesse voor het boeddhisme, dat voor harmonie pleit met de natuur, prefereert hij te tekenen in de openlucht (FIG.27). Het is eveneens geen geheim dat Cartier-Bresson erg genoot van zijn ruimere vrijheid, en dat hij het een zegen vond om zonder al te veel media-aandacht oud te kunnen worden (FIG.28).

 
FIG.28<br>Henri Cartier-Bresson tekent zijn zelfportret, M. Franck/Magnum Photos<br>Parijs, Frankrijk, 1992

FIG.28
Henri Cartier-Bresson tekent zijn zelfportret, M. Franck/Magnum Photos
Parijs, Frankrijk, 1992

In 2000 vat Cartier-Bresson, samen met zijn vrouw Martine en zijn dochter Mélanie, het plan op om een stichting op te richten waarin zijn complete oeuvre onderdak kan vinden, maar die ook ruimte kan bieden aan tentoonstellingen van andere artiesten. In 2002 wordt de Fondation Henri Cartier-Bresson een feit.


“Le temps court et s'écoule et notre mort seule arrive à le rattraper. La photographie est un couperet qui dans l'éternité saisit l'instant qui l'a ébloui.”


Henri Cartier-Bresson

Op 3 augustus 2004 overlijdt Henri Cartier-Bresson op 95-jarige leeftijd in zijn landhuis in L'Isle-sur-la-Sorgue, Zuid-Frankrijk. In een perscommuniqué looft de Franse president Jacques Chirac hem om de passie waarmee hij de XXe eeuw in beelden vereeuwigde, en noemt hij hem een groot humanist en één van de meest gerespecteerde artiesten ter wereld.



FIG.29<br>Salvador Dali, D. Bailey<br>Parijs, Frankrijk, 1972FIG.30<br>H. Levitt<br>New York, Verenigde Staten, 1940FIG.31<br>W. Eggleston<br>Verenigde Staten, ca. 1980FIG.32<br>H. Cartier-Bresson/Magnum Photos<br>Georgië, Sovjet-Unie, 1972 { Printvriendelijke versie } { Lees verder: Nawerking }
Le Couperet HCB © Frederik Neirynck 2004 – 2021